Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


criminaliteit_fictie_in_nederland_een_korte_geschiedenis_-_door_jan_c._roosendaal

Roosendaal, Jan C.

Misdaad fictie in Nederland

een korte geschiedenis
by Jan C. Roosendaal door Jan C. Roosendaal

Misdaad fictie begon in 1841 met de publicatie van Allan Poe's verhaal van Edgar 'De Moorden in de Rue Lijkenhuis'. Vanaf daar is het geleidelijk aan verspreid over de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Frankrijk. Bij het begin van de eeuw criminaliteit fictie is algemeen erkend als een nieuwe en bijzondere vorm van literatuur. In Nederland duurde het veel langer voordat de auteurs een belangrijke bijdrage geleverd, maar het kan niet worden gezegd dat de Nederlanders niet vertrouwd waren met het genre. Veel vertalingen van boeken en verhalen van auteurs als Arthur Conan Doyle, Eile Gaboriau en anderen beschikbaar waren. Tegen het einde van de eeuw en in het begin van de 20e eeuw een paar pogingen werden gedaan door Nederlandse auteurs, maar de productie snel verwaterden en kwam uiteindelijk tot een volledige stop. In 1905 amper een dozijn novelettes en romans had gepubliceerd. Het leek alsof alle Nederlandse schrijvers waren van mening dat ze waren geen partij voor hun buitenlandse collega's, en had beter blijven staan.

Deze betreurenswaardige situatie een plotselinge en gelukkige verandering in de richting het einde van de Grote Oorlog. In 1917 Jacob van Schevichaven (1860-1935), onder het pseudoniem Ivans, publiceerde een detectiveroman genaamd 'The Man from France “(De man Uit Frankrijk). Voor sommige onverklaarbare reden het boek werd een groot succes, en zou men kunnen zeggen dat 1917 was de werkelijke geboortejaar van de Nederlandse misdaadroman.

Net als vele anderen Ivans geleend van de Holmes-formule Watson. Zijn hoofdpersoon was een Engels prive-detective, genaamd Geoffrey Gill, waarvan de vriend, de Nederlandse advocaat Willy Hendriks, trad op als begeleider en verteller. Vanwege het succes wordt het Ivans uitgever vroeg voor een tweede roman. 'De Geest van Voroshegy' (Het spook van Voroshegy) werd gepubliceerd in hetzelfde jaar. Hij verkocht evenals zijn voorganger. Het verhaal werd in Hongarije, een land Ivans was ooit bezocht meer dan. De meeste van zijn romans werden in een aantal Europese landen.

Ivans bleek bijna tomeloze energie: hij schreef achtenveertig misdaadromans, vooral over GG, maar ook een half dozijn over mei O'Neill, een vrouwelijke detective. Tussendoor schreef hij feuilletons voor allerlei tijdschriften. Ook al is hij vandaag de dag niet veel meer dan een herinnering, dat hij als een echte pionier, die de opmerking gemaakt dat de Nederlandse misdaadverslaggever fictie had een eigen recht van zijn. Ivans Het succes van andere schrijvers aangemoedigd om in zijn voetsporen, maar in de meeste gevallen was het resultaat matig, zo niet erger. Veel van de boeken niet over de nodige vaardigheden die nodig zijn voor een goed misdaadverhaal en waren vaak geschreven in een benauwde, zelfs melodramatische manier.

In de jaren dertig dingen aanzienlijk verbeterd. Tussen 1935 en 1938 Jan de Hartog (1915-2002) verschijnt vijf romans tot de rand gevuld met ongeknipte Amsterdamse humor. Erger was Willy Corsari (Wilhelmina Angela Douwes-Schmidt; 1897 tot 1,998), die debuteerde in 1927 met 'De foutloze Crime' (De misdaad Zonder IP adressen). Ze maakte een naam voor zichzelf met 'Het Mysterie van de Moonlight Sonata' (Het Mysterie van de Mondscheinsonate, 1934). Tot 1983 schreef Corsari dertien thrillers zorgvuldig uitgezet en whodunits, maar ze vond dat ze slechts een zijlijn, haar belangrijkste gebied in de psychologische roman.

In 1935 Ivans overleed plotseling en zijn uitgeverij Bruna startte scouting voor een opvolger. Uiteindelijk kozen ze voor Franciskus Hendrikus van der Kallen (1904-1964), een beginnende auteur ze voor het eerst had geweigerd. Op de tweede gedachten Bruna besloten om te slaan zijn manuscript te aanvaarden, waaruit bleek gelukkig om een. 'Het Mysterie van St. Eustache' (Het Mysterie van St.Eustache; 1935), gepubliceerd onder het pseudoniem Havank, was een onmiddellijk succes. In een mum van tijd Havank verkregen immense populariteit. Hij zette zijn verhalen voor het grootste deel in Frankrijk, een land dat hij van hield. De hoofdpersoon in al zijn boeken is Charles Carlier, bijgenaamd de Schaduw, vanwege zijn vermogen om schaduw te volgen iemand als een. Binnenkort zijn karakter was zo beroemd als de Sint in Engeland! Met zijn roem de Charles Carlies steeg in de rangen van de politie. Hij begon als een sergeant, maar in latere boeken (verhalen schreef Havank dertig romans en verzamelingen van korte tot 1959) van de schaduw was niet minder dan aan het hoofd van Interpol! Havank romans sloeg een geheel nieuwe toon. In zijn proza is er niets te vinden van de benauwdheid zo hinderlijk aanwezig in veel van de romans van zijn tijdgenoten. Het is fris, vol grappen en woordspelingen. Precaire situaties zijn geen uitzondering. Soms lijkt het wel alsof de gewone Havank in zijn geheel verworpen dat was geneigd om het. Titels zoals 'Polka Mazurka' (1939) en 'De weduwe in de wilgen' (De weduwe in De Wilgen; 1950) weerspiegelen deze. Het maakte hem onnavolgbaar en uniek, alles wat over hem gezegd vandaag.

(Bewerken}
After World War Two nothing much changed. Na de Tweede Wereldoorlog is er weinig veranderd. Havank had spent the war in England and returned with a novel appropiately called 'The Shadow is back' (De Schaduw is terug; 1946). Havank had doorgebracht Engeland de oorlog in en kwam terug met een nieuwe appropiately genaamd 'De Schaduw is terug' (De Schaduw is terug; 1946). During the thirties nobody so much as glanced at the United States, where authors like Dashiell Hammett and Raymond Chandler were introducing a very different kind of crime fiction. Tijdens de jaren dertig niemand zo veel als een blik op de Verenigde Staten, waar auteurs als Dashiell Hammett en Raymond Chandler waren de invoering van een heel ander soort criminaliteit fictie. Dutch writers reveled in their own complacency. Nederlandse schrijvers genoot in hun eigen zelfgenoegzaamheid. Understandably so, to a certain degree, because the Netherlands were a quiet country, not to be associated with gangs and gangsters. Nevertheless, sooner or later the hardboiled story would reach the Dutch shores. Begrijpelijk dus, tot op zekere hoogte, want Nederland was een rustig land, niet te worden geassocieerd met bendes en gangsters. Desondanks, of later de hardboiled verhaal zou eerder de Nederlandse kust te bereiken.

In the first half of the fifties this moment arrived. In de eerste helft van de jaren vijftig dit moment aangekomen. Bruna, apparently not satisfied with the supply and quality of new manuscripts, organized a competition for original crime novels. Bruna, blijkbaar niet tevreden met het aanbod en de kwaliteit van nieuwe manuscripten, een wedstrijd georganiseerd voor de originele misdaadromans. 'Pearls for Nadra' (Parels voor Nadra; 1953), written by reporter Joop van den Broek (1926-1997), became the unexpected winner. 'Parels voor Nadra' (Parels VOOR Nadra; 1953), geschreven door journalist Joop van den Broek (1926 tot 1,997 duizend), werd de onverwachte winnaar. The author had spent many years in Indonesia and used this country's background for a really tough novel, full of sex and brutal violence. Critics were stunned, the conservative part of the Netherlands condemned the book and called it pernicious. De auteur had vele jaren doorgebracht in Indonesië en gebruikt dit land achtergrond voor een echt moeilijk roman, vol seks en bruut geweld. Critici waren verbijsterd, het conservatieve deel van Nederland veroordeelde het boek en noemde het verderfelijke. It was all to no avail. Het was allemaal tevergeefs. The spell was broken and authors heaved a sigh of relief, though only a handful of them wrote novels of the same kind. De betovering was verbroken en auteurs slaakte een zucht van opluchting, hoewel het slechts een handvol van hen schreef romans van dezelfde soort. Joop van den Broek himself turned into a prolific (25 novels) and versatile writer. Joop van den Broek zich omgevormd tot een productief (25 romans) en veelzijdig schrijver. He published more hardboiled novels as well as psychological thrillers and police procedurals. Hij publiceerde meer hardboiled romans, evenals psychologische thrillers en politie de orde te. These books were published under the pseudonym Jan van Gent. Deze boeken werden gepubliceerd onder het pseudoniem Jan van Gent.

In spite of all this the overall situation hardly changed. Ondanks dit alles is de algehele situatie nauwelijks veranderd. Barriers had fallen, but it would take about a decade before consequences really became visible. Belemmeringen was gedaald, maar het zou ongeveer een decennium voordat de gevolgen echt zichtbaar werd. In 1951 two elderly sisters from The Hague, using the pen-name Martin Mons , started a series of very traditional detective novels. In 1951 twee bejaarde zussen uit Den Haag, met behulp van de pen-naam Martin Mons, gestart met een reeks van zeer traditionele detectiveromans. It was all tidy and cozy, and their stories breathed the atmosphere of the not too exciting Dutch thirties. Het was allemaal netjes en gezellig, en hun verhalen ademde de sfeer van de niet al te spannende Nederlandse dertigers. Nevertheless they went on unperturbedly and by 1964, the year in which both sisters died, they had published 31 books. Toch gingen ze op unperturbedly en 1964, het jaar waarin beide zussen stierven, hadden ze 31 boeken gepubliceerd.

WH van Eemlandt (Willem Hendrik Haasse; 1888-1955) began a series of police procedural novels, starting in 1953. WH van Eemlandt (Willem Hendrik Haasse; 1.888 tot 1955) begon de politie een reeks van procedurele romans, te beginnen in 1953. Aart van Houthem, head of the Amsterdam CID, was the main characters in over a dozen books, which did bring a new genre, but were not very innovative in themselves> The author was a fierce defender of traditional values. Aart van Houthem, hoofd van de Amsterdamse CID, was de belangrijkste personages in meer dan een dozijn boeken, die bracht een nieuw genre, maar waren niet erg vernieuwend in zichzelf> De auteur was een felle verdediger van de traditionele waarden.

A real novelty were the stories of Robert Hans van Gulik (1910-1967) about the Chinese judge Dee (in Dutch 'Tie', pronounced tee). The author was a renowned sinologist and based his stories on a historical figure who lived in the 7 th century AD Van Gulik illustrated the books himself with simple drawings in which women showed naked breasts, but never naked feet. Een echte noviteit waren de verhalen van Robert Hans van Gulik (1910-1967) over de Chinese rechter Tie (in het 'Tie Nederlands', uitgesproken tee). De auteur was een bekende sinoloog en baseerde zijn verhalen op een historische figuur die leefde in de 7 e eeuw na Chr Van Gulik zelf illustreerde de boeken met eenvoudige tekeningen waarin vrouwen bleek blote borsten, maar nooit blote voeten. In the Netherlands the series started with 'Labyrinth in Lanfang' and ended posthumously in 1969. In Nederland is de serie begon met 'Labyrinth in Lanfang' en eindigde postuum in 1969.

The fifties had been relatively uneventful. De jaren vijftig waren relatief rustig. Tradition reigned, but now real changes were near. Traditie heerste, maar nu echte veranderingen in de buurt waren. A new genre was introduced: espionage. Een nieuw genre werd geïntroduceerd: spionage. In 1964 secret agent McGregor, a creation of Ted Viking (Jan Louwen 1924-2000) made his appearance in 'McGregor and the dead Village' (McGregor en het dode dorp). McGregor represented a new phenomenon, and as such is worth mentioning. Notwithstanding his adventures and narrow escapes he remained too respectable to be convincing. In 1964 geheim agent McGregor, een creatie van Ted Viking (Jan Louwen 1924-2000) maakte zijn verschijning in 'McGregor en het dode Dorp' (McGregor en Het Dorp dode). McGregor vertegenwoordigd een nieuw fenomeen, en als zodanig is het vermelden waard. In afwijking van zijn avonturen en smalle ontsnapt bleef hij ook respectabele het is om overtuigend te zijn.

In 1966 all readers who longed for real excitement were finally served. With 'A poisoned Cup for a Metropolis' (Gifbeker voor een wereldstad) journalist Henk Oolbekkink introduced a very different kind of secret agent. In 1966 alle lezers die verlangde naar echte opwinding werden uiteindelijk geserveerd. Met 'Een gifbeker voor een Metropolis' (Gifbeker VOOR EEN wereldstad) journalist Henk Oolbekkink introduceerde een heel ander soort geheim agent. His name was Glotz, and he was as ruthless as they come. Zijn naam was Glotz, en hij was zo meedogenloos als ze komen. Consequently his adventures don't lack sex, violence and strong language. Bijgevolg zijn avonturen geen gebrek seks, geweld en grof taalgebruik. Still, underneath it all there is a feeling that the reader shouldn't take matters too seriously, and that the author is making fun of the sordid business of espionage. Oolbekkink wrote eight books about Glotz, and ten about Tim Spender, a fixer for hire by anyone who is willing to pay for his services. Toch eronder al is er een gevoel dat de lezer niet te zaken te serieus te nemen, en dat de auteur is Oolbekkink plezier maken van de smerige zaak van spionage. Schreef acht boeken over Glotz, en tien over Tim Spender, een fixer voor te huren door iedereen die bereid is te betalen voor zijn diensten. Spender's sex and violence are much milder, because Spender is the archetype of the antihero. Spender's seks en geweld zijn veel milder, omdat Spender is het archetype van de antiheld.

More tough novels were published by Rinus Ferdinandusse (b. 1931). He called his books srillers , warning readers to expect an unorthodox sense of humor. Meer taaie romans werden gepubliceerd door Rinus Ferdinandusse (1931). Hij noemde zijn boeken srillers, waarschuwings-lezers aan humor verwachten dat een onorthodoxe gevoel van. His books, only five, are full of black humor and witty aphorisms, but offer a reflection of the times in the Netherlands. Zijn boeken, slechts vijf, vol zwarte humor en geestige spreuken, maar bieden een reflectie van de tijden in Nederland. That was a real novelty in the genre. Dat was een noviteit in het genre. The Netherlands were no longer the quiet country they used to be and Ferdinandusse portrayed them with irony. Nederland was niet langer het rustige land waar ze gebruikt worden en Ferdinandusse geportretteerd ze met ironie. His first novel, 'Naked over the Fence' (Naakt over the schutting; 1966), one of the provoking titles he used, deals with a pornographic conspiracy. Zijn eerste roman, 'Naakt over de schutting' (Naakt over de schutting, 1966), een van de provocerende titels die hij gebruikt, heeft betrekking op een pornografische samenzwering. His second, 'That Night she wore a purple Corset' (Ze droeg die nacht een paars korset; 1967) tells about a right wing intrigue concerning the marriage of Princess (now Queen) Beatrix. Zijn tweede, 'That Night Ze droeg een paars korset' (Ze droeg EEN sterven nacht paars korset, 1967) vertelt over een rechtse intriges met betrekking tot het huwelijk van prinses (nu koningin) Beatrix. In the turbulent year 1968 Ferdinandusse published 'The broad Back of the Dutch Maiden', the Dutch Maiden being the national symbol, (De brede rug van de Nederlandse maagd), a diabolical satire about a possible coup d'état by a political party. In het turbulente jaar 1968 publiceerde Ferdinandusse 'De brede rug van de Nederlandse Maagd', de Nederlandse Maagd die het nationale symbool, (De Brede kleed van de Nederlandse Maagd), een duivelse satire over een mogelijke staatsgreep door een politieke partij. One might say that Ferdinandusse anticipated a genre that later became known as faction , which underlines his special place in Dutch crime fiction. Men zou kunnen zeggen dat Ferdinandusse fictie verwacht een genre dat later bekend werd als factie, misdaad, die onderstreept zijn bijzondere plaats in het Nederlands.

Gerben Hellinga , sometimes using the pseudonym Hellinger (b. 1937), aimed at a more serious crime story in an elegant and reserved style, relying less on comedy than Oolbekkink and Ferdinandusse. Gerben Hellinga, soms onder het pseudoniem Hellinger (b. 1937), gericht op een meer ernstige vormen van criminaliteit verhaal in een elegante en gereserveerde stijl, met een beroep op Comedy minder dan Oolbekkink en Ferdinandusse. Hellinga's principal character Sid Stefan, is a non-conformist, who does odd jobs for a living. Hellinga's hoofdpersoon Sid Stefan, is een non-conformist, die banen niet vreemd voor een leven. He likes money, women and tailor-made suits. Hij houdt van geld, vrouwen en maatpakken. Sid Stefan first appears in Hellinga's debut 'Dollars' (1966), being the first part of a trilogy. Readers had to wait until 1989 before Sid Stefan appeared again in 'Sid Stefan returns' (De terugkeer van Sid Stefan), which won the Golden Noose, the most important crime fiction award in The Netherlands and Belgium. Sid Stefan verschijnt voor het eerst in het debuut van Hellinga 'Dollars' (1966), waarbij het eerste deel van een trilogie. Lezers moest wachten tot 1989 voordat Sid Stefan kwam er weer bij in 'Sid Stefan keert terug' (De Terugkeer van Sid Stefan), die won de Gouden strop, de belangrijkste misdaad Fiction Award in Nederland en België.

Along with all this a new figure appeared: Jurjen de Cock, an elderly detective sergeant stationed in the inner city of Amsterdam, close to the Red Light District. Samen met dit alles een nieuw figuur verscheen: Jurjen de Cock, een bejaarde detective sergeant gelegerd in de binnenstad van Amsterdam, dicht bij het Red Light District. His creator Albert Cornelis Baantjer (b. 1923) was at the time an active sergeant himself. Zijn maker van Albert Cornelis Baantjer (b. 1923) was op het moment een actieve sergeant zelf. His first book 'De Cock and the Sunday Strangler' (De Cock en de wurger op zondag; 1965) remained almost unnoticed, but after a few years things changed. Zijn eerste boek 'De Cock en de wurger op zondag' (De Cock en de wurger op zondag; 1965) bleef bijna onopgemerkt, maar na een paar jaar dingen veranderd. Baantjer kept publishing and gradually gathered a wide circle of readers. Baantjer bewaarde publieke en geleidelijk verzamelde een brede kring van lezers. From the eighties on his output was two books a year, and in 2003 his sixtieth book was published. Vanaf de jaren tachtig op zijn output was twee boeken per jaar, en in 2003 zijn zestigste boek werd gepubliceerd. By now he is by far the most popular Dutch author, with estimated sales of more than 6.000.000 copies! Baantjer's formula is simplicity. Inmiddels is hij veruit de populairste Nederlandse auteur, met een geschatte omzet van meer dan 6.000.000 exemplaren! Baantjer's formule is eenvoud. His language is simple, the number of pages is never more than 140, the habits of his characters never change. Zijn taal is eenvoudig, het aantal pagina's is nooit meer dan 140, de gewoonten van zijn personages nooit veranderen. In 2003 Baantjer was awarded a special prize for his merits for the Dutch crime novel. In 2003 Baantjer kreeg een speciale prijs voor zijn verdiensten voor de Nederlandse misdaadroman.

In the meantime there were bad tidings. In de tussentijd waren er slechte tijdingen. Ferdinandusse and Oolbekkink stopped in 1971. Ferdinandusse en Oolbekkink gestopt in 1971. Successors were nowhere in sight. Opvolgers waren nergens te bekennen. Until then an average of twenty novels were published each year, but in the beginning of the seventies this dropped dramatically. Tot dan een gemiddelde van twintig romans werden elk jaar gepubliceerd, maar in het begin van de jaren zeventig fors gedaald. A crisis was on hand! Een crisis is bij de hand!

Two authors came to the rescue: Janwillem van de Wetering (b. 1931) and Jackie Lourens (b. 1920-2000). Twee auteurs kwam de redding: Janwillem van de Wetering (1931) en Jackie Lourens (geb. 1920-2000). Van de Wetering had traveled the world. Van de Wetering had de hele wereld afgereisd. He was attracted to Zen Buddhism, spent some years in a Japanese monastery, and finally joined a Buddhist community in Maine (US). Hij voelde zich aangetrokken tot Zen Boeddhisme, een aantal jaren in een Japans klooster, en ten slotte is lid geworden van een Boeddhistische gemeenschap in Maine (VS). In 1966 he returned to Amsterdam. In 1966 keerde hij terug naar Amsterdam. There he wrote, in English, four police procedural novels, and had them published in the US Soon afterwards he translated them, but Dutch publishers looked somewhat awkwardly at the far from ordinary inspector Henk Grijpstra and his side-kick sergeant Rinus de Gier. Daar schreef hij, in het Engels, vier politieagenten procedurele romans, en ze had gepubliceerd in de VS Kort daarna vertaalde hij hen, maar de Nederlandse uitgevers keek ietwat onhandig op het ver van de gewone inspecteur Henk Grijpstra en zijn side-kick sergeant Rinus de Gier. Yet they were published: 'Outsider in Amsterdam' (Het lijk in de Haarlemmer Houttuinen) in 1975, the other novels in the next years. Toch waren ze gepubliceerd: “Outsider in Amsterdam '(Het lijk in de Haarlemmer Houttuinen) in 1975, de andere romans in de komende jaren. Initially critics and readers reacted positively, but after later books the mood changed. Aanvankelijk critici en lezers reageerden positief, maar na latere boeken de stemming veranderd. During the eighties Van de Wetering was accused of incoherence as well as writing too many absurdities. In de jaren tachtig Van de Wetering werd beschuldigd van gebrek aan samenhang en het schrijven te veel absurditeiten. In 1985 the author had enough and stopped. In 1985 had de auteur genoeg en stopte. In the nineties he tried a comeback, but the critics were severe and the readers no longer interested. In de jaren negentig probeerde hij een comeback, maar de critici waren ernstig en de lezers niet langer geïnteresseerd. After 'A small guy of forty' (Een ventje van veertig; 1996) he stopped again. Na 'Een kleine man van veertig' (EEN Ventje van veertig, 1996) stopte hij weer. Van de Wetering was never fully understood, which is a pity, for he gave the Dutch crime novel a decisive push upward during those dreary seventies. Van de Wetering werd nooit volledig begrepen, dat is jammer, want hij gaf de Nederlandse misdaadroman een beslissende druk naar boven tijdens die sombere jaren zeventig.

Jackie Lourens , a fifty five year old housewife and mother, also wrote police procedural novels, situated in a fictitious small town on the river Rhine. Jackie Lourens, een vijfenvijftig jaar oude huisvrouw en moeder, schreef ook de politie procedurele romans, gesitueerd in een fictief stadje aan de rivier de Rijn. Her books, starting with 'They cannot leave off' (Ze kunnen het niet laten; 1975), are well plotted and straightforward. Haar boeken, te beginnen met 'Ze kunnen het niet laten' (Ze kunnen niet Het laten; 1975), zijn goed uitgezet en rechtdoorzee. She wrote 24 books, the last of which was published in 1998. Ze schreef 24 boeken, waarvan de laatste werd in 1998 gepubliceerd. Her stories offer nothing spectacular, but with her steady production she undoubtedly helped the Dutch crime novel back on its feet. Haar verhalen hebben niets te bieden spectaculair, maar met haar gestage productie van ze ongetwijfeld bijgedragen aan de nieuwe Nederlandse criminaliteit terug op zijn voeten.

Towards the end of the seventies things slowly improved. Tegen het einde van de jaren zeventig dingen langzaam verbeterd. New and younger authors made their appearance and, better still, new genres were introduced. Nieuwe en jongere auteurs deden hun intrede, en beter nog, nieuwe genres werden ingevoerd. But there is always a snag. Maar er is altijd een addertje onder het gras. Young authors start well, write a few books and then, for one reason of the other, they quit. Jonge auteurs start goed, een paar boeken te schrijven en dan, om wat voor reden van de andere, ze stoppen. It had happened in the past, it will happen in the eighties. Het was gebeurd in het verleden, zal het gebeuren in de jaren tachtig.

One of the promising newcomers was Koos van Zomeren (b. 1946), who made his debut with the rather conventional novel 'The murder of colleague Vink' (Collega Vink vermoord; 1977). Een van de veelbelovende nieuwkomers was Koos van Zomeren (geb. 1946), die zijn debuut maakte met de nogal conventionele roman 'De moord op collega Vink' (Collega Vink vermoord; 1977). His next four novels showed increasingly political tendencies, which reached their peak in 1981. Zijn volgende vier romans heeft steeds politieke stromingen, die hun hoogtepunt bereikten in 1981. At the time there was a political row in the Netherlands. Op het moment was er een politieke rel in Nederland. A cabinet minister had been accused of a faux pas during the war. Een minister was beschuldigd van een faux pas tijdens de oorlog. Van Zomeren loosely based his next two novels on this incident. Van Zomeren losjes gebaseerd zijn volgende twee romans over dit incident. 'The Hague Spring' (Haagse lente) tells the story in general terms. 'Den Haag Spring' (Haagse lente) vertelt het verhaal in algemene termen. In its sequel, called 'Minister behind bars' (Minister achter de tralies), the minister himself gives his opinion about events. In het vervolg, genaamd 'Minister achter tralies' (Achter de tralies minister), de minister zelf geeft zijn mening over de gebeurtenissen. It was an outstanding twin, but also Van Zomeren's penultimate contribution. Dat was een geweldige tweeling, maar ook de voorlaatste bijdrage van Van Zomeren. After one more novel he turned his attention to other things and never looked back. Na nog een roman richtte hij zijn aandacht op andere dingen en keek nooit terug.

Meanwhile 1980 proved to be a historical year. Ondertussen bleek 1980 een historisch jaar. It marked the successful return of Joop van den Broek with 'Homesick for Dutch India' (Heimwee naar Indië) and the entry of four new authors, almost all in their thirties. Jestingly they were called the new wave , probably because they all published their first crime novel in the same year. Het markeerde de succesvolle terugkeer van Joop van den Broek met 'Heimwee naar Nederlands Indië' (Heimwee naar Indië) en de komst van vier nieuwe auteurs, bijna allemaal in de dertig. Gekscherend ze genoemd werden de nieuwe golf, waarschijnlijk omdat ze alle gepubliceerde hun eerste misdaad roman in hetzelfde jaar.

Theo Capel (b. 1944) created an employee of a credit bank, who acts as a kind of private eye. Theo Capel (b. 1944) maakte een medewerker van een kredietbank, die optreedt als een soort prive-detective. Capel had a dry, ironic style. Capel had een droge, ironische stijl. His books have short, biting titles. Zijn boeken hebben korte, bijtende titels. 'Spoiled Money' (Weggegooid geld) was his debut, rapidly followed by six more books. 'Spoiled Money' (Weggegooid Geld) was zijn debuut, snel gevolgd door zes andere boeken. In the nineties his tempo slowed down, but he keeps on writing. In de jaren negentig zijn tempo vertraagd, maar hij blijft op het schrijven. His latest, 'Die fast' (Sterf snel) dates from 2002. Zijn laatste, “Die snelle '(Sterf Snel) dateert uit 2002.

Jacques Post (b. 1951) was clearly influenced by the American hardboiled school. Jacques Post (b. 1951) was duidelijk beïnvloed door de Amerikaanse hardboiled school. Consequently his novels were tough and violent. Bijgevolg zijn romans werden hard en gewelddadig. They are set in Rotterdam and are about a criminal and his adversary, a detective sergeant. They make an odd couple. Ze bevinden zich in Rotterdam en zijn ongeveer een crimineel en zijn tegenstander, een detective sergeant. Ze maken een paar apart. 'Measure for measure' (Leer om leer) was their first confrontation. “Maatregel voor maatregel '(Leer Leer OM) was het hun eerste confrontatie. Like Capel, Post was prolific in the eighties, but then lost interest. Net als Capel, Post was productief in de jaren tachtig, maar verloor daarna met rente. 'Killroy' (1991) was his latest. 'Killroy' (1991) was zijn laatste.

Felix Thijssen (b. 1931), already known as writer of sf novels, was of the opinion that crime novels should tell about criminals, so he presented a small gang of three criminals on the run. Felix Thijssen (1931), reeds bekend als schrijver van SF-romans, was van mening dat misdaadromans moet vertellen over criminelen, dus presenteerde hij een kleine bende van drie criminelen op de vlucht. In 'Wildschut', the name of a forester's house, they take the inhabitants hostage. In 'Wildschut', de naam van een boswachtershuis, nemen zij de inwoners gegijzeld. Later books feature only Charlie Mann, the leader of the gang. Later boek bevat alleen Charlie Mann, de leider van de bende. 'Ultimate Test' (Vuurproef; 1990) was the last of the series. 'Ultieme Test' (Vuurproef; 1990) was de laatste van de serie.

The fourth, Tomas Ross (Willem Hogendoorn; b. 1944), was predestined to become one of the most versatile and important Dutch crime writers. De vierde, Tomas Ross (Willem Hogendoorn; b. 1944), was voorbestemd om schrijvers uitgegroeid tot een van de meest veelzijdige en belangrijke Nederlandse criminaliteit. His first book 'The 'Dogs of the Betrayal' (De honden van het verraad) tells about a coup against the Indonesian president Suharto. Zijn eerste boek 'De' Dogs of the Betrayal '(De Honden Het verraad van) vertelt over een staatsgreep tegen de Indonesische president Soeharto. It was pure fiction, but soon thereafter Ross turned to faction . Het was pure fictie, maar al snel daarna Ross wendde zich tot factie. 'The Betrayal of '42' (Het verraad van '42; 1983) is about the England spiel; Greenpeace is the subject in 'The Warriors of the Rainbow' (De strijders van de regenboog; 1986); the catastrophic events around Srebenica are retold in 'Courier for Sarajevo' (Koerier voor Sarajevo; 1996). 'Het verraad van '42' (Het verraad van '42; 1983) is over het Engeland Spiel; Greenpeace is het onderwerp in 'De Strijders van de Regenboog' (De strijders van de Regenboog, 1986), de gebeurtenissen rond Srebenica katastrofisch zijn naverteld in 'Courier voor Sarajevo' (Koerier VOOR Sarajevo, 1996). Past or present, Ross always succeeds in inventing a plot and solution of his own. Heden of verleden, Ross slaagt er altijd in het uitvinden van een perceel en de oplossing van zijn eigen. In that field he is a real virtuoso. During the eighties the Dutch crime novel bloomed, and Ross founded The Dutch and Flemish Crime Writers Association (1986), as well as the annual award for best crime novel, called the 'Golden Noose' (de Gouden Strop), a tribute to Joop van den Broek, who wrote a book by that title in 1982. In dat gebied is hij een echte virtuoos. In de jaren tachtig de Nederlandse misdaadroman bloeide, Ross en oprichter van de Nederlandse en Vlaamse Crime Writers Association (1986), alsmede de jaarlijkse prijs voor de beste misdaadroman, de zogenaamde “Gouden strop” ( de Gouden Strop), een eerbetoon aan Joop van den Broek, die schreef een boek met die titel in 1982.

In 1997 the Shadow prize was added for best first novel (a tribute to Havank). In 1997 heeft de Shadow prijs werd toegevoegd voor de beste eerste roman (een eerbetoon aan Havank). Ross himself won The Golden Noose three times, the last time in 2003 with 'The sixth of May' (De zesde mei; 2003), on that day in 2002 a Dutch politician was brutally murdered. Ross zelf won de Gouden strop drie keer, de laatste keer in 2003 met 'De zesde mei' (De Zesde mei, 2003), op die dag in 2002 een Nederlandse politicus werd vermoord.

In 1985 Ina Bouman (b. 1936) was first in a sub genre related to the feminist movement. In 1985 Ina Bouman (b. 1936) werd voor het eerst in een sub genre in verband met de feministische beweging. Between 1986 and 1997 she wrote four novels in which women, most of them lesbian, have the upper hand. Tussen 1986 en 1997 schreef ze vier romans waarin vrouwen, de meesten van hen lesbische, hebben de overhand. A few female writers went along, but in the end it was an interesting, but short-lived development. Een paar vrouwelijke auteurs mee akkoord gegaan, maar uiteindelijk was het een interessante, maar korte duur ontwikkeling.

Another was a sudden nostalgia for the past, even as far back as the middle ages. Een ander was een plotselinge heimwee naar het verleden, zelfs zover terug als de middeleeuwen. Regrettably only some of those books were based on a Dutch historic subject, but Ashe Stil (b. 1953) stayed close to home. Helaas slechts enkele van deze boeken waren gebaseerd op een Nederlands historisch onderwerp, maar Ashe Stil (b. 1953) bleef dicht bij huis. He chose the Dutch Golden Age (17th century) as his setting and launched a long series about an Amsterdam water-bailiff. Hij koos voor de Nederlandse Gouden Eeuw (17de eeuw) als zijn instelling en lanceerde een lange serie over een Amsterdams water deurwaarder. From 1993 on this bailiff has now solved fourteen cases. Van 1993 op deze gerechtsdeurwaarder heeft nu veertien gevallen opgelost.

Even closer to our time are the novels of Martin Koomen (b. 1939). In 'Import, Export, Manslaughter, Murder' (Import, export, doodslag, moord; 1986) we meet Robert Portland, a Dutch secret agent. Zelfs dichter bij onze tijd zijn de romans van Martin Koomen (1939). In 'Import, Export, doodslag, Murder' (import, export, doodslag, Moord, 1986) ontmoeten we Robert Portland, een Nederlandse geheim agent. He operates during the years prior to the World War II. Hij opereert in de jaren voorafgaand aan de Tweede Wereldoorlog. In 'Portland, our man in The Hague' (Portland, onze man in Den Haag; 2003) he accomplished his thirteenth assignment. In 'Portland, onze man in Den Haag' (Portland, Onze man in Den Haag; 2003) Hij volbracht zijn dertiende opdracht.

One of the most prolific and prominent authors is René Appel (b. 1945). Een van de meest productieve en vooraanstaande auteurs is Rene Appel (b. 1945). He is a master of the psychological thriller, with a sophisticated style. His novels are full of suspense, fear and helplessness, and give the reader a continuous feeling of uneasiness. Hij is een meester van de psychologische thriller, met een verfijnde stijl. Zijn romans zijn vol van spanning, angst en hulpeloosheid, en onbehagen geven de lezer een continu gevoel van. His debut was 'Handicap' (1987). Zijn debuut was 'Handicap' (1987). His third book, accidentally or deliberately called 'The third person' (De derde persoon; 1990) earned Appel the Golden Noose. Zijn derde boek, per ongeluk of opzettelijk de naam 'De derde persoon' (De Derde Persoon; 1990) verdiende de Gouden Appel strop. For 'Pointless violence' (Zinloos geweld; 2001) he was awarded a second time. Voor 'zinloos geweld' (Zinloos Geweld, 2001) kreeg hij een tweede keer.

Jacob Vis (b. 1944) initially turned his attention to political affairs and faction; his first novel, 'Prince Desi' (Prins Desi; 1987) concerns the struggle for political power in Suriname. Jacob Vis (b. 1944) in eerste instantie de aandacht gericht zijn op politieke zaken en factie; zijn eerste roman, 'Prins Desi' (Prins Desi; 1987) heeft betrekking op de strijd om de politieke macht in Suriname. He now writes tough crime novels, set in the small town Ijsselmonde, a quiet place, but murder, blackmail, drugs, prostitution and other crimes keep the police busy. Hij schrijft nu harde misdaadromans, in het kleine stadje IJsselmonde, een rustige plek, maar moord, chantage, drugs, prostitutie en andere misdaden te houden de politie bezig. Vis confronts his readers with the unpleasant reality of contemporary society, and does so very convincingly. Vis confronteert zijn lezers met de onaangename realiteit van de hedendaagse maatschappij, en doet dat zeer overtuigend.

A very different kind of author is Chris Rippen (b. 1940). Een heel ander soort schrijver is Chris Rippen (1940). In his books tension slowly builds up until the inevitable outcome. In zijn boeken spanning langzaam opbouwt tot de onvermijdelijke uitkomst. 'Playback' (1991) his second novel, won the Golden Noose. 'Playback' (1991) zijn tweede roman, won de Gouden strop. Rippen distinguishes himself with meticulous prose. Rippen onderscheidt zich met nauwgezette proza. So far he has written five novels and a collection of shorts, this in contrast to Appel and Vis, who have an average of a book every year. Tot dusver heeft hij vijf romans geschreven en een verzameling van korte broeken, dit in tegenstelling tot Appel en Vis, die gemiddeld een boek per jaar.

Peter de Zwaan (b. 1944) re-introduced the hardboiled novel. Peter de Zwaan (1944) opnieuw in te voeren van de hardboiled roman. 'Dietz' (1992) is about a small time criminal in an anonymous, dangerous city, where his main aim is survival. 'Dietz' (1992) gaat over een kleine tijd in een anonieme criminele, gevaarlijke stad, waar zijn belangrijkste doel is te overleven. His books provide real entertainment, full of action and hilarious dialogue. Zijn boeken bieden echte entertainment, vol actie en hilarische dialoog. For 'The Alibi Bureau' (Het alibibureau; 2000) he received the Golden Noose. Voor 'The Alibi Bureau' (Het alibibureau; 2000) ontving hij de Gouden strop.

Another author to present himself in the nineties is Jac. Een andere auteur om zichzelf te presenteren in de jaren negentig is Jac. Toes (b. 1950). Toes (1950). His books deal with al kinds of excesses, mostly gathered from real facts. His first novel 'Double Track' (Dubbelspoor; 1993) takes the reader back to the eighties and the activist movement. Zijn boeken behandelen met allerlei excessen, voornamelijk verzameld van echte feiten. Zijn eerste roman 'Double Track ”(Dubbelspoor; 1993) neemt de lezer mee terug naar de jaren tachtig en de activistische beweging. 'Photo finish' (Fotofinish; 1998) is a fascinating and disturbing story about a cross-country runner, who runs head on into an ugly trap. 'Fotofinish' (Fotofinish; 1998) is een fascinerende en verontrustende verhaal over een cross-country loper, die op het hoofd loopt in een lelijke val. The Golden Noose was its well deserved reward. De Gouden strop werd zijn goed verdiende loon.

Charles den Tex (b. 1953) concentrates on all sorts of swindles in the industrial world. Charles den Tex (1953) concentreert zich op allerlei oplichters in de industriële wereld. His debut 'Dump' (1995) was about the illegal dumping of chemical waste, 'Claim' (1996) turned on the insurance claim for a ship that went down. Zijn debuut 'dump' (1995) ging over het illegaal dumpen van chemisch afval, “Claim” (1996) draaide op de verzekeringsclaim voor een schip dat naar beneden gegaan. For 'Chance in hell' (Schijn van kans; 2002), about a dangerous deal between two cable production companies with all its unsavory details, he was awarded the Golden Noose. Voor 'Kans in de hel ”(Schijn van Kans, 2002), over een gevaarlijke deal tussen twee kabels productiebedrijven met al zijn onfrisse details, werd hij bekroond met de Gouden strop.

In the last years of the twentieth century there were two pleasant surprises. In de laatste jaren van de twintigste eeuw waren er twee aangename verrassingen. The female author Gerry Sajet (b. 1933) published 'Clean Sweep' (Schoon schip; 1999), a crime novel in which once more the question suicide or murder has to be answered. De vrouwelijke auteur Gerry Sajet (b. 1933) publiceerde 'Clean Sweep' (Schoon Schip, 1999), een misdaad roman waarin eens te meer de vraag zelfmoord of moord moet worden beantwoord. It earned her the Shadow prize, and since then she has published three more crime novels. Het leverde haar de prijs Shadow, en sindsdien heeft ze meer criminaliteit publiceerde drie romans.

Last but not least there was the unexpected comeback of Felix Thijssen , who started a series about a private eye, called Max Winter. Last but not least was er de onverwachte terugkeer van Felix Thijssen, die begon met een serie over een prive-detective, genaamd Max Winter. In all these highly entertaining books a woman is in some sort of distress or worse. In al deze zeer vermakelijke boeken van een vrouw is in een soort van nood of erger. 'Cleopatra' (1998), 'Isabelle' (1999), 'Tiffany' (2000) are the first of so far seven novels. 'Cleopatra' was awarded the Golden Noose! “Cleopatra” (1998), 'Isabelle' (1999), 'Tiffany' (2000) zijn de eerste van tot nu toe zeven romans. 'Cleopatra' werd bekroond met de Gouden strop!

Without exaggeration it can be said that the Dutch crime novel is flourishing. Zonder overdrijving kan worden gezegd dat de Nederlandse misdaadroman bloeit. To promote it, June is proclaimed 'Month of the thriller'. Om het te promoten, juni is uitgeroepen tot 'Maand van de thriller'. During that month everyone who buys a book receives a present in the form of a novelette. Tijdens die maand koopt iedereen die een boek ontvangt een presentje in de vorm van een novelle. It stimulates reading and that in turn stimulates authors to go on writing. Het stimuleert het lezen en dat op zijn beurt stimuleert de auteurs om te gaan schrijven.

Jan C. Roosendaal, an expert on Dutch crime literature, published ao 'Moorden met woorden' (Murder with words; 2000), a comprehensive history and bibliography of Dutch crime fiction in the twentieth century. Jan C. Roosendaal, expert op de Nederlandse misdaad literatuur, verschenen oa 'moorden voldaan Woorden' (moord met woorden; 2000), een uitgebreide geschiedenis en bibliografie van de Nederlandse misdaadverslaggever fictie in de twintigste eeuw.

criminaliteit_fictie_in_nederland_een_korte_geschiedenis_-_door_jan_c._roosendaal.txt · Laatst gewijzigd: 2010/10/26 15:01 door prediker



Er zijn 20 bezoekers online