Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


boesnach_mimi_-_biografie

Boesnach, Mimi

Biografie


Mimi Boesnach, pseudoniem van Maria Alida Pieters, (Amsterdam, 4 november 1899 - Amstelveen, 20 april 1982) was een Nederlands actrice. Haar carrière overspande meer dan zestig jaar. Ze won verschillende toneelprijzen.

Boesnach debuteerde op 18-jarige leeftijd in De Kroon der Schande (1918), geregisseerd door Maurits Binger naar een boek van Charles Garvice. In datzelfde jaar speelde ze ook in Bingers films Oorlog en Vrede - 1914, Oorlog en Vrede - 1916 en Oorlog en Vrede - 1918.

Later werd zij de grote ster in de geliefde Bouwmeesterrevue's Duizend en Een Lach (1926), Nou nog Mooier (1927), Dat is het Toppunt (1928), Wonder Boven Wonder (1929) en Turf in je Ransel (1930) naast onder anderen Louis en Henriette Davids, Johan Heesters, Siem Nieuwenhuizen, Nol Nabarro en Willy Luers. In 1931 speelde zij met Johan Buziau en Heintje Davids in de revue Champagne en de laatste Bouwmeesterrevue (hij overleed tijdens de repetities) Wat doe je in de Kou. Vanaf 1934 verscheen ze in de stukken Smaadschrift (1934), Madeleine's Misdaad (1935), Boefje, In Rok en Onschuldige Meisjes (1936), De witte ziekte, Zijne Eminentie doet zaken en Fric Frac (1937), allen luchtige stukken van het Verenigd Rotterdamsch-Hofstad Tooneel van Cor van der Lugt Melsert waar ze op de planken stond naast onder anderen Myra Ward, Piet Bron, Fie Carelsen en Paul Steenbergen. Tussendoor (1936) speelde ze de rol van Jannekee in de bioscoopfilm Merijntje Gijzens Jeugd, naar het boek van A.M. de Jong, onder regie van Kurt Gerron. In de film De drie wensen (1937) speelde ze, wederom onder Garron, de rol van Cora Corelli, en werkte ze samen met onder anderen Jan Teulings, Jules Verstraete en Guus Oster. Vanaf 1938 speelde ze in het blijspelgezelschap Residentie Toneel onder leiding van Dirk Verbeek, onder andere in Gastvrouw-perikelen (1938), Toontje heeft een paard getekend (1939), Roofvogels (1940), Dertig seconden liefde (1941), Dubbelganger (1942), Het Schouwspel (1943), De grote onbekende en Freuleken (1944). Na de Tweede Wereldoorlog koos zij voor moderner toneelwerk en sloot zij zich aan bij toneelgroep Comedia van Cor Hermus. Daar speelde zij in 1946 reeds in Noel Coward's Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet en (naast Ko van Dijk) in De fonkelende stroom.

In 1950 sloot zij zich aan bij de opvolger van Comedia, de Nederlandse Comedie van Johan de Meester. Zij speelde daar onder meer in Shakespeare's Measure by Measure (Nederlandse titel Leer om leer), op nieuwjaarsdaag 1956 in de traditionele opvoering van de Gijsbrecht van Aemstel en de Bruiloft van Figaro van Beaumarchais. In theaterseizoen 1954-1955 speelde zij wat door menigeen wordt beschouwd als haar mooiste rol, die van Olga in Anton Tsjechov's De drie zusters.

In 1957 won zij de bronzen Theo d'Or, voor de beste bijrol als Mrs. Cooper in het toneelstuk Aparte Tafels (Separate Tables van Terence Rattigan). In datzelfde jaar speelde ze de moeder van Anthony Fokker in De Vliegende Hollander, een film die echter niet echt van de grond kwam. De komedie Kleren maken de man uit datzelfde jaar deed het beter, onder regie van Georg Jacoby met in hoofdrollen Kees Brusse, Andrea Domburg en Johan Kaart. Onder Willy van Hemert maakte ze twee jaar later een televisiebewerking van Claudia met Maxim Hamel en Kitty Janssen. In 1960 verscheen bij de AVRO Oscar van Claude Magnier, met Ko van Dijk, Rita Marechal en Joop Doderer naast Boesnach.

Boesnach acteerde ook in hoorspelen, waaronder Drie vrouwen, Yamamba, De moeder, Het systeem van pater Jensen en De witte villa.

boesnach_mimi_-_biografie.txt · Laatst gewijzigd: 2013/01/14 15:12 door prediker



Er zijn 20 bezoekers online